Archive for Decembro, 2004

O Aghinaldo

Luns, Decembro 20th, 2004

O luns pasado asistín á presentación en Vigo do novo disco do grupo Malvela, O Aghinaldo, que recolle música tradicional destas datas de Nadal (reises, panxoliñas…).

Malvela é un grupo de mulleres de Sanguiñeda (Mos), de varias xeracións, que un bo día, dirixidas por Uxía Senlle, decidiron xuntarse a cantar, e de aí xurdiu un dos grupos de música tradicional máis animado dos que coñezo. Están acompañadas por bos músicos, compoñentes a maior parte deles doutra formación, Son de seu, da Escola de Artes e Oficios de Vigo.

É este o seu segundo disco, e nel recollen panxoliñas, manoeles, xaneiras, reises… tradicionais galegos, algún portugués adaptado, e tamén composicións propias. É unha ledicia que un disco nos devolva as festas navideñas tal coma eran tradicionalmente, sobre todo a todos aqueles que vivimos dende nenos o Nadal �castelanizado�, cantando só cousas como �Belén, campanas de Belén� e que estabamos totalmente alonxados da nosa tradición. Ademais inclúen un dvd, onde as compoñentes contan como se celebraban o Nadal e os Reises tradicionalmente.

Pero co que máis desfruto é coas súas actuacións en directo, que son un canto (nunca mellor dito) á alegría e á festa que supón a nosa música. Implícanse de tal maneira que é habitual atopalas despois dos concertos nalgún bar ou cafetería próximo deleitando a todos coas súas voces e o seu bo ánimo.

Anímovos a que entredes na súa páxina www.malvela.com, onde poderedes escoitar algunhas das pezas incluídas neste traballo, e desfrutedes coma min coa nosa tradición musical nestas datas.

El alma de Galicia

Mércores, Decembro 15th, 2004

Cuando Dios acabó de crear España…

Cuando Dios acabó de crear España, se detuvo un momento. Había creado el
país más hermoso de Europa, había dado a ese país los paisajes de dos
continentes, la flora de Europa y la flora de África, las tonalidades de dos diferentes
mundos.

Aquí estaba en resumen todo lo mejor de Europa y todo lo más característico
de África. Pero faltaba una cosa, Dios se detuvo a meditar. Quería hacer a
España un último regalo. Quería expresar el alma de estos paisajes en notas
musicales.
Faltaba la música popular de España. Entonces llamó a la representación
femenina de las provincias. Acudieron al llamamiento del Señor las más bellas mujeres de nuestra patria. Cada una de estas mujeres representaba a una de las regiones españolas. Dios fue dando a cada una su expresión musical. A Cataluña le dio sus sardanas, tan elegantes y retozonas; a Valencia su chaquera bella; a
Zaragoza su marcial jota, todo ímpetu y entusiasmo; a los alicantinos sus cantos de trilla que son el ulular largo y ensoñador del amuedano; a los andaluces los
alicantados inacabables de su cante jondo; a Castilla y León sus cantos de
cuna, melodías dulcísimas con que los niños se duermen y creen en el paraíso; a
los vascos sus zortzicos. Todas las regiones españolas tuvieron su música
popular.

Cuando todo estaba repartido vieron que llegaba, afanosa y confusa, una
bellísima mujer: era Galicia. Galicia, hermosa entre las hermosas, buena y
cordial entre las buenas y cordiales. Dios dijo a Galicia que había llegado
tarde y que todo estaba ya dado. Al oir ésto la bella mujer se echó a
llorar. Suplicaba, sollozaba, rezaba para que el señor se enterneciese. Y Dios se
enterneció.

– Has llorado, has rezado, has sollozado -dijo el Señor a Galicia- y quiero
darte una música que sea todas estas cosas a la vez, que sea un llanto, un
sollozo y un rezo.

Galicia, la de los ojos amorosos, sonrió entonces con gratitud y el Señor
añadió:
– Y pondré también en tu música, por esta sonrisa de ahora, una sonrisa de
infinita melancolía.

Galicia, conmovida, cogió la fimbria del manto del Señor y la besó. El señor
dijo:

– Y por este beso de tus labios, que siempre han dicho palabras de bondad,
voy a poner también en esa música algo que es una cosa suprema, algo que va a
hacer que todos los corazones latan con emoción cuando escuchen esas melodías; voy a poner en tu música popular la sensación hondísima, indecible, que se experimenta en el momento de la emigración, en el instante en el que, habiendo de dejar la tierra nativa para marchar muy lejos, se besa por última vez a la madre o a la amada.

Y así fue creada la música gallega, la más conmovedora de todas las músicas
populares de España.

Saúde e Terra

Fillos de Galicia presenta unha mellorada tenda on-line

Martes, Decembro 14th, 2004

A Asociación Cultural Fillos de Galicia ven de lanzar unha nova tenda on-line que mellora o sistema anterior para facilitar a compra de artigos relacionados con Galicia e con Fillos.org.

Coa venda dos produtos que a asociación pon á venda neste web axudan a cubrir os seus gastos.

Entre os produtos que se poden atopar na Tenda on-line de Fillos hai: bandeiras de Galicia (varios modelos), camisetas, mapas do Reino de Galiza e doativos que se poden realizar desde o propio web.

Se presenta el Estatuto de los Emigrantes

Luns, Decembro 13th, 2004

Noticia extraída de La Región Internacional.

El Gobierno ha presentado al Consejo General de la Emigración el Anteproyecto del Estatuto de los Españoles en el Mundo, el borrador en el que se recogen las líneas maestras de la futura normativa que establecerá los derechos y obligaciones de los españoles residentes en el exterior. Los miembros de la Comisión permanente del Consejo mantuvieron una reunión en Madrid donde se les hizo entrega de los documentos, que fueron asimismo remitidos al resto de consejeros para su estudio y análisis.

La sede de la Dirección General de Emigración en Madrid acogió el pasado miércoles una reunión estrictamente de trabajo entre los miembros de la Comisión del Consejo General de la Emigración, José Manuel Castelao Bragaña, José Franco, Rafael Castillo y Miguel Angel Tascón con la secretaria de Estado de Inmigración y Emigración, Consuelo Rumí, con el subsecretario del Ministerio de Asuntos Exteriores y Cooperación, Luis Calvo; con el director de Emigración, Jesús Copa Novo; y con las subdirectoras, Carmen Cuesta y Carlota Ruiz Tartas.

En este encuentro, previo a la celebración los próximos días 13, 14 y 15 de diciembre del pleno del CGE, Jesús Ramón Copa Novo entregó a los representantes del Consejo la propuesta de trabajo y del orden del día previsto, así como los documentos de dos proyectos de modificación de las órdenes ministeriales que corresponden a los programas de actuación a favor de los emigrantes españoles y de actuación en favor de los emigrantes retornados, además del Anteproyecto del Estatuto de Españoles en el Mundo, promesa electoral del PSOE, que empieza a dar sus primeros pasos.

El presidente del Consejo, José Manuel Castelao, manifestó su satisfacción por esta reunión con los representantes de la Administración en la que la secretaria de Estado, Consuelo Rumí, informó sobre el desarrollo del Anteproyecto y Luis Calvo, subsecretario del Ministerio de Asuntos Exteriores y Cooperación, de las planes del Gobierno para acometer una profunda reforma del servicio exterior.

Aunque no se adelantó ninguna de las líneas contenidas en el Anteproyecto, que ha de ser conocido y estudiado en primera instancia por el conjunto del CGE, Castelao Bragaña aprovechó la oportunidad tras el encuentro en Madrid para felicitar a la Dirección General por la labor que está llevando a cabo, así como para recordar que el borrado del Estatuto ”es un resumen de los principios doctrinarios que ha de tener la futura normativa y, por lo tanto, no es en absoluto un articulado, pues todavía tendrá modificaciones, ampliaciones, sugerencias que se irán presentando, pero si es ya un documento básico de trabajo sobre el que comenzar a andar”. El presidente del Consejo General de la Emigración, afirmó que el primer balance que se puede hace ”es totalmente positivo”, y deseó que finalmente ”recoja todo lo que encierra ahora”.

Los cuatro miembros de la Comisión permanente recibieron el anteproyecto del Estatuto de los Españoles en el Mundo, un texto que también será remitido al resto de los consejeros a fin de que estudien y analicen el texto con el tiempo suficiente antes del pleno de diciembre.

Tanto Castelao Bragaña como Rafael Castillo, José Franco y Miguel Angel Tascón recordaron la necesidad de que los consejeros presenten sus aportaciones al documento que ha sido calificado como “primordial para los españoles en el exterior”.

El pleno del Consejo General de la Emigración tendrá lugar en Madrid en el mes de diciembre y será inaugurado por el presidente del Gobierno, José Luis Rodríguez Zapatero, quien participará en la sesión, además de compartir un ”café” con los consejeros para poder mantener conversaciones más distendidas. Así al menos lo señaló el presidente del Consejo, que informó que la clausura del mismo correrá a cargo del ministro de Trabajo y Asuntos Sociales, Jesús Caldera. Los representantes de los partidos político intervendrán el último día del plenario, y también se contará con la presencia de los representantes de los distintos departamentos ministeriales.

Rafael Castillo: “Es una pequeña constitución para los emigrantes”

El presidente de la Comisión de Derechos Civiles y Participación, Rafael Castillo, destacó la importancia del anteproyecto del Estatuto de los Españoles en el Mundo, que aunque aún es solo la base de la futura norma ”es un árbol sobre cuyas ramas hay que colgar las distintas aportaciones que puedan hacer los consejeros, asociaciones etc, pero es un documento primordial para el desarrollo de los españoles en el extranjero”. El consejero por Marruecos calificó el Estatuto de los Españoles en el Mundo como ”la pequeña Constitución” para los emigrantes, ”con la que poder basarnos para hacer en el futuro nuestra reivindicaciones”, al tiempo que significó la necesidad de ”enriquecerlo entre todos”. Subrayó el consejero también que el Estatuto no va a restar el sentido reivindicativo que tiene el Consejo General, ”sino que va a ser un marco en el cual poder apoyarnos para hechos muy concretos, es decir, que podremos exigir el cumplimiento de los distintos artículos que queden recogidos”.

José Franco: “Es el momento de aportar ideas y sugerencias”

El presidente de la Comisión de Cultura y Educación, José Franco, consejero por Suiza, consideró que ha llegado el momento de aportar sugerencias e ideas, aunque recordó que es importante tener claro que todavía no se puede entrar en pormenores ni en cuantías, ni en tipos de ayudas, etc, ”sino que es como las reglas de juego que tendremos en el futuro para exigir después nuestros derechos a la Administración española”.

Miguel Angel Tascón: “No debe quedar fuera ninguna reivindicación”

De lo que no cabe duda es que ya no hay marcha atrás. Miguel Ángel Tascón, consejero por México y presidente de la Comisión Socio-Laboral así lo señaló, para quien además debe ser principio fundamental el hecho de que ”no quede fuera ningún derecho, ninguna reivindicación de los españoles que residen tanto en América como en Europa, como en los demás países”. La gran labor del Consejo, será, como destacó Castalao Bragaña, ”cuando haya que instrumentar en la práctica todo este conjunto de derechos que recoge el Estatuto; es decir cuando podamos pedir lo que nos corresponde”.

O presente e futuro dos centros galegos tradicionais

Sábado, Decembro 4th, 2004

Extracto do ensaio de Manuel Casal Lodeiro“O papel de internet na conservación da cultura e identidade galegas entre os descendentes dos emigrantes” galardoado co premio Galeguidade da Consellaría de Emigración da Xunta de Galicia no ano 2003.

Substitución xeracional

Unha primeira pregunta que un se pode facer en canto ao futuro dos centros, ten moito que ver co seu presente: ¿están envellecendo os centros galegos?

Para a responder debemos ollar primeiro á propia evolución demográfica da emigración galega. Esta evolución fai que, tendo descendido nas últimas décadas do século XX o número de galegos emigrados, aos centros non se incorpore xente nova máis que a través dos fillos e netos dos antigos emigrantes. Pero como é lóxico o sentimento galego destes é menor có dos pais e avós , e polo tanto non aseguran totalmente a substitución. A consecuencia deste fenómeno sería que a media de idade vai subindo inevitablemente ao longo das décadas.

Para analizar este fenómeno apoiareime nalgúns datos achegados pola importantísima obra de referencia Asociacionismo galego no exterior de Carlos Sixirei. O estudo da evolución daqueles centros nos que se dispón de información segmentada sobre a relación galegos/descendentes, achega uns resultados preocupantes: parece que o cambio estase a producir de xeito moi parcial. Por exemplo:

  • A Asociación Centro Partido de Carballiño, de Bos Aires, no que nunha década (1988-1998) a proporción de galegos/descendentes pasou de 1,6/1 a 2/1.
  • O Centro Arzuano-Mellidense, que en 3 anos (1988-1991) pasou de ter 1,6 descendentes por cada galego, a ter 2,35 galegos por cada descendente.
  • No Centro Betanzos, tamén de Bos Aires, pasaron no mesmo período (1988-1991) de 2,13 galegos por cada descedentes a 2,33/1.
  • No Centro Galego de Mar del Plata pasaron entre 1980 e 1991 de 1 galego por cada 2 descendentes a 1,75/1.
  • En España temos mostras como a do Centro Galego de Zaragoza que en 4 anos (1987-1991) pasou dunha relación de 2 galegos por cada descendente, a 7,27/1.
  • Existen algúns outros centros nos que a proporción medra a favor dos descendentes, pero sempre con taxas de crecemento moi pequenas e sendo estes centros a minoría: por exemplo o Círculo Social Valle Miñor (Bos Aires), …

A maioría dos galegos que emigraron a principios do século XX ou ben xa morreron ou chegaron xa a anciáns. E isto nótase na configuración xeracional dos centros americáns. Porén, existe un certo cambio xeracional que fai que aínda non teñan desaparecido a maioría dos centros. Como nos di Amarelo de Castro na presentación do primeiro volume de Asociacionismo Galego no exterior

Precisamente en el continente americano, en buena y cuantiosa medida, los socios de esas comunidades son ya descendientes de aquellos emigrantes gallegos, nacidos en los respectivos países y pertenecientes a la segunda o tercera generación. Ellos han sabido y querido mantener una identidad o, en su caso, la han recuperado, con sus raíces y su origen, con esos conceptos básicos, acaso perdidos en algún momento en el que pudo carecer de valor su significado, que ahora tan útiles y determinantes son para una deseada identificación.

Na emigración europea e intra-peninsular , o feito máis común é que cando chega a idade da xubilación, ou mesmo antes, os emigrantes retornen a Galicia, o cal é lóxico porque a emigración a estes lugares faise en principio sen ánimo de permanencia. Isto fai que os centros ubicados neses destinos típicos da emigración galega a partir da década de 1960 , vaian perdendo socios sen remedio e quedando baleiros. Tamén hai que ter en conta que moitos dos que emigran para Europa deixan aos fillos en Galicia, o cal fai imposible a substitución daqueles nos centros que se crean aló. Pero este é outro fenómeno do que hei falar despois.

Porén, dos estudos realizados , apréciase unha diferenza na evolución do número de socios nos centros en España e no estranxeiro. Así, vemos que nos centros galegos de España, aínda que exista o fenómeno apuntado anteriormente do retorno de moitos xubilados, vese en ocasións compensado pola chegada de galegos novos que continúan emigrando. E aínda que as dimensións desta emigración intra-española actual non chegan ás cifras dos anos 60, penso que debido ao maior nivel cultural e conciencia de galeguidade destes novos emigrantes, son máis propensos a pasar decontado a integrar os centros das súas zonas de destino que os antigos emigrantes, e por iso producen taxas positivas de crecemento en determinados centros, coincidindo cos destinos máis frecuentes na emigración actual.

Descenso dos socios mozos

Se ben durante as épocas de forte migración, sempre había novos socios mozos chegados de Galicia que viñan cubrindo as vacantes que deixaban os que morrían ou retornaban, actualmente o fluxo migratorio cara a moitos países xa hai tempo que cesou (e mesmo se inverteu, como no caso de América). Así pois non hai un relevo de acabados de chegar e o relevo tense que facer a base de fillos e netos dos emigrantes de antano. Isto supón claramente un problema para a pervivencia dos centros xa que a xente nova, i.e. os fillos e os netos, non senten esa necesidade de se agrupar en torno aos centros coma os seus pais e avós, nados en Galicia, ou simplemente teñen outros intereses, obxectivos, valores e criterios diverxentes dos da xeración anterior; e así, pouco a pouco, en cada xeración, vai diminuindo a afluencia, a capacidade económica e a actividade do centro.

Penso que para que un Centro perviva nun lugar onde xa hai décadas que cesou o caudal migratorio, os socios novos (fillos e netos) deben ser cando menos o 50%. Doutra maneira penso que é cuestión de non moito tempo que estes centros desaparezan por non poder asegurar a continuidade necesaria para manter o proceso socio-cultural. Polas cifras estudadas , penso que desgraciadamente vaise camiño diso en moitos centros. Ademais non abondaría con incorporar a calquera tipo de socio. Advirte Federico Pomar de la Iglesia , analizando as motivacións que levan aos descendentes aos centros, que:

(…) as razóns para a súa afiliación, encontramónos con que as máis fortes son, e por este orde, a atracción de actividades e de prestacións, seguida da influencia familiar. Máis baixa é xa a cifra dos que se afilian por vivencia en comunidade, algo que facilitan as corporacións, e máis pequeña aínda a de quen o fai por realizar actividades sobre a cultura galega.

Este derradeiro tipo serían os socios novos máis necesarios para a pervivencia de centros galegos que sexan verdadeiros vehículos de transmisión cultural e non meros clubes sociais.

Carlos Sixirei corrobora esta idea na en Asociacionismo Galego no exterior cando nos dá conta, dentro do apartado da evolución histórica dun centro concreto (Asociación Unión del Partido Judicial de Órdenes, Cultural y Recreativa), do enganoso que pode ser un crecemento positivo :

Nas últimas décadas o crecemento foi constante, aínda que a súa perdurabilidade non está asegurada achacado a un valeiro xeracional provocado polo fin da inmigración galega a Arxentina, e a que os novos descendentes non cobren eses “buratos” dentro da institución (…).

Diminución no número total de socios

As cifras dos socios totais inscritos en cada Centro Galego poderían engadir outro motivo de preocupación: nunha grande maioría estase a dar un moderado pero continuo descenso nas últimas décadas. Ás veces o número mantense, pero a costa de se reducir o número de galegos e aumentar o doutras procedencias. Imos dar algúns exemplos que se poden ampliar coa táboa do anexo I:

  • Na Casa de Galicia en Badajoz, tiveron un descenso do 26% en 5 anos, pasando de 109 socios en 1998 a 80 na actualidade .
  • No Centro Galego de Río Gallegos (Santa Cruz, Arxentina) actualmente só quedan un 11% de galegos nativos, tendo un 25% de fillos e netos. O resto son doutras procedencias ou, simplemente, arxentinos .
  • A Asociación Gallega de Cienfuegos (Cuba), veu reducirse o número dos seus socios nun 95% en 5 anos (1995-2000), pasando de 763 a 38.
  • A Agrupación Artística Gallega (Cuba) perdeu en 17 anos máis do 78% dos membros.
  • O Centro Galego de México, entre 1988 e 2000 perdeu máis do 55% dos socios.
  • O Centro Cultural e Recreativo Alma Gallega (Uruguai) perdeu o 65% en 11 anos (1989-2000).
  • O Centro Galego de Barquisimeto (Venezuela) perdeu case o 68% en 19 anos (1981-2000).
  • Etc. (pódense ver máis casos no Anexo I)

Moitos centros están destinados a desaparecer nas próximas décadas, por falta de socios preocupados por manter na emigración a cultura galega, aínda que algúns procederán como foi habitual historicamente a se fusionar con outros para pervivir ou a diluíren os seus obxectivos culturais dentro dunha captación de emigrantes españois sen distinción de orixe. Pero as desaparicións van facer que os que si senten esa inquedanza, non vaian dispoñer dun acceso a esa cultura como o que proporcionaban os centros. Esta galeguidade orfa, sen pais nin avós que sigan a alimentar a súa identidade como galegos, sen centros onde acceder á relación social con outros galegos e mais á cultura (por medio dos cursos, actividades, bibliotecas, etc.) van precisar outro tipo de acceso a todo o galego, de feito estano xa precisando en moitos lugares do mundo. Velaí onde Internet pode aportar moito, como hei xustificar máis adiante.

Para rematar este capítulo quero citar as palabras de Manuel Pérez Suárez, presidente da Sociedad de Instrucción, Beneficencia y Recreo “Hijos del Ayuntamiento de Buján”, de La Habana :

Hemos considerado oportuno plantear, que el futuro de nuestra asociaciones constituye una preocupación latente entre los emigrantes gallegos que aún viven y su descendientes de primer grado. A pesar de que nuestra entidad muestra aún hoy un alto índice de Asociados Gallegos (naturales y descendientes), y se trabaja porque las nuevas generaciones (descendientes de 2ª y 3ª generación), nietos y bisnietos de emigrantes nacidos en Galicia, participen activamente en la vida social de la Asociación, lo cierto es que no dispone de los recursos suficientes para procurar acciones que motiven y atraigan a esa juvenil masa de asociados a integrarse plenamente al ejercido social que requiere la entidad.
(…)
Por tanto, nuestra sugerencia al respecto es que hay que buscar otras vías que posibiliten la captación de las futuras generaciones de descendientes gallegos, de forma que éstas se sientan partícipes y verdaderamente unidos a la historia y la cultura de Galicia, y a sentirse en el ineludible deber de mantener en alto nuestro pabellón social. Si no logramos esto, nuestras asociaciones estarán condenadas a su desaparición.

Foro polo dominio para Galicia

Venres, Decembro 3rd, 2004

Fillos de Galicia anuncia a creación dun foro de debate sobre o dominio (.GZ ou .GAL) para os webs galegos. Está ubicado no seu web RedeGalega.org e pretende achegar a colaboracion de todas as organizacións e internautas galegos a favor desta iniciativa.